Socjobiolodzy,
etolodzy, prymatolodzy podejmują badania w zakresie genezy i
pochodzenia moralności. Na przeciwległych biegunach stoją
zwolennicy poglądu, iż tkwi ona w naturze zwierząt oraz ci, którzy
uważają, że każdy człowiek zostaje w nią odziany w ciągu
życia. Nieustający przyrost informacji pozwolił oderwać pojęcie
moralności od człowieczeństwa, a „Małpy i filozofowie. Skąd
pochodzi moralność?” autorstwa Fransa de Waala to jeden z
istotniejszych zbiorów wiedzy, dzięki któremu zaciera się granica
między ludźmi a innymi zwierzętami.
Frans de Waal to
holendersko-amerykański prymatolog i etolog. Związany jest z Yerkes
National Primate Research Center na Emory University, dyrektor Living
Links Center (Center for the Advanced Study of Ape and Human
Evolution). Należy m. in. do American Academy of Arts and Sciences,
National Academy of Sciences, American Philosophical Society, Japan
Society for the Promotion of Science.
W książce „Małpy
i filozofowie” Frans de Waal stawia pytanie, czy dobro jest wyborem
człowieka, czy tkwi w jego naturze? Aby na nie odpowiedzieć, śledzi
zachowania naszych przodków - naczelnych. Czy moralność to
wyłącznie cecha ludzi?
Powołując się na
dowody oparte na badaniach zachowań naczelnych, de Waal wyjaśnia, w
jaki sposób przebrnęła nasza ewolucja poprzez gatunki, które
znane są z zachowań prospołecznych, etycznych, altruistycznych.
Wykłada, w jaki sposób ludzka moralność wyrosła na moralności
naczelnych. Swymi badaniami ukazuje ewolucyjną podstawę etyki i
przekonuje, że empatia, sprawiedliwość, współczucie, troska
istnieją w obrębie innych gatunków zwierząt.
Książka jest
nadzwyczaj interesującym zbiorem badań, refleksji na temat ewolucji
moralności, jej biologicznych podstaw. To efekt zainteresowań
naukowca i owoc jego wieloletnich badań, którym przyświecają
słowa: "Opinia obecna w naukach politycznych, humanistycznych,
ekonomii i filozofii, mówi, że człowiek jest człowiekowi wilkiem.
Że jesteśmy z natury źli. To bardzo niesprawiedliwy obraz wilka."
De Waal uważa, że
moralność powinna być zbiologizowana dzięki postępom nauki, w
tym neurobiologii. Ważnym odkryciem i motorem do przełamywania
etycznych stereotypów było prześledzenie aktywności obszarów
mózgu w trakcie różnych problemów moralnych. W efekcie wysnuto
wniosek, że są to regiony, które wykształciły się u gatunków
znacznie starszych niż nasz.

Brak komentarzy:
Prześlij komentarz