Daniel
Goleman to autorytet w dziedzinie psychologii, ekspert od
szczególnego aspektu ludzkiej umysłowości- inteligencji
emocjonalnej. Jego książka pt. „Inteligencja emocjonalna” to
rzetelnie opracowany, tworzony z pasją zbiór informacji wyłonionych
ze ścisłej współpracy empirycznej neurobiologii z psychologią.
Goleman zabiera czytelnika w rejs po nieznanych zakątkach układu
nerwowego i, ujmując wiedzę najprościej, wyjaśnia zależności
między zachowaniem, emocjami a ich biologicznym uwarunkowaniem.
Omawia poszczególne funkcje struktur mózgu w sposób niezwykle
przystępny, oddziałujący na wyobraźnię poprzez stosowanie
naświetlających zagadnienia metafor, porównań. Przywołuje opisy
przypadków zaczerpniętych z codziennego życia. Rozwija pojęcia
mające związek z głównym tematem, wplata definicje i ukazuje
sieci powiązań.
Dowodzi,
że zrozumienie procesów zachodzących w mózgu owocuje
umiejętnością osiągnięcia równowagi emocjonalnej, opanowania,
samoświadomości, kontroli, motywacji.
„Inteligencja
emocjonalna” to książka fundamentalna, klasyk wśród klasyków
wszystkich tytułów obracających się w podobnej tematyce. Pozwala
prześledzić powiązania neurobiologii z psychologią. Poszerza
możliwości zrozumienia, dlaczego ludzie postępują w taki a nie
inny sposób. Dobitnie wyjaśnia emocjonalne mechanizmy rządzące
zachowaniem w ujęciu fizycznym jako efekty połączeń nerwowych,
szlaków, budowy różnych struktur mózgu, działania i kompozycji
stężeń neuroprzekaźników. Wskazuje, że dotarcie do źródła
problemów na tle emocjonalnym maksymalizuje prawdopodobieństwo ich
rozwiązania. Stopniowo nakreśla wieloaspektowe człowieczeństwo
poprzez niedługie, a treściwe wykłady uporządkowane w rozdziały
i znakowano tematami umożliwiającymi wytwarzanie skojarzeń z
treścią, jaka pod nimi się znajduje. Daniel Goleman stroni od
uwikłania czytelnika w zagmatwane, naukowe eksplanacje na rzecz
klarownych przekazów, obrazujących przenośni i wartych
zapamiętania dla językowych estetów połączeń wyrazowych.
Według
Daniela Golemana inteligencja emocjonalna obejmuje zdolność
rozumienia samego siebie, a także własnych emocji, empatię oraz
swobodę w relacjach społecznych. Wykształcenie emocjonalne powinno
prowadzić do osiągnięcia wysokiej samooceny, samoregulacji,
samoświadomości. W kompetencjach społecznych kluczowe są empatia,
asertywność, umiejętność współpracy. Człowiek o wysokim
poziomie inteligencji emocjonalnej cechuje się zdolnością do
panowania nad stanami wewnętrznymi, radzenia sobie w zmieniającym
się środowiskiem. Jest konsekwentny, ukierunkowany na cele,
zadowolony z siebie i pełen entuzjazmu do działania.
„Inteligencja
emocjonalna” to dla mnie jako nauczyciela baza wyjściowa do
działań pedagogiczno -wychowawczych. Dzięki uzyskanej wiedzy
potrafię dostrzec przyczyny danego problematycznego zachowania
uczniów i odpowiednio się do niego odnieść, by kształtować
pożądaną postawę, która w jego dorosłym życiu będzie rzutować
na dobrostan rozumiany jako udane relacje międzyludzkie i
satysfakcjonująca pozycja społeczna, motywacja wewnętrzna torująca
na własny rozwój i empatia przezwyciężająca egoizm.
W
psychologicznym przewodniku po inteligencji emocjonalnej znalazłam
kilka wyjątkowo ciekawych dla mnie tematów. Poruszone w nim pojęcie
uskrzydlenia rzutującego na poczucie szczęścia, wybitne
osiągnięcia, sukcesy w szkole uzmysłowiło mi, jak fundamentalne
ono jest dla odczuwania sensu. Wytrwałość i cele dalekosiężne
budują drogę wraz z optymizmem. Nadzieja niweczy zamartwianie się
porażkami. Podnosi poziom odwagi w podejmowaniu wyzwań. Jedynym
problemem jest występujące często znużenie, gdy człowiek musi
podjąć się zadań zbyt łatwych.
W
kolejnych rozdziałach psycholog zajmuje się problemami psychicznymi
na skalę globalną i zaburzeniami emocjonalnymi, które mogą
prostolinijnie i szybko prowadzić do chorób fizycznych, tragedii
rodzinnych, a nawet śmierci.
Obligatoryjne jest z pewnością zapoznanie się z częścią poświęconą
dzieciom. Będąc nauczycielem, rodzicem opiekunem, powinnością
jest przejęcie i przetworzenie esencjalnej wiedzy wyłożonej przez
Golemana. Autor krok po kroku objaśnia różne podłoża agresji,
depresji, nałogów, a to w dużym zakresie umożliwia rozwiązanie
tych problemów i oczyszczenie światów wewnętrznych spętanych w
mroku skutków ubocznych nowoczesności. Wykształcanie w sobie
odpowiedzialności przypisać można do puli obowiązków rodziców
wychowujących dzieci, zagubionych w mnogości rad i wskazówek jak
spełnić tę rolę. "Inteligencja emocjonalna" i tu
przychodzi z nieodzowną pomocą i rozkłada na czynniki pierwsze
sytuacje z życia wzięte oraz komentuje eksperymenty psychologiczne
owocujące dokładnie zanalizowanymi wnioskami. Nie pozostaje
profesor obojętny wobec wstrząsu posttraumatycznego, będącego
wyzwaniem dla psychoterapeutów czy psychiatrów leczących psychikę
osób dotkniętych tragedią, rzucając jasne światło na
perspektywę wyjścia z niego dzięki terapii pomagającej przetrawić
negatywne emocje.
„Inteligencja
emocjonalna” stwarza aurę literackiej szkoły, w której pozyskuje
się lekcje życiowe. Nastraja na tryb gotowości do zmian w celu
poprawy jakości życia. Ma się siłę sprawczą napędzającą i
przekonywującą, że nie jesteśmy zdeterminowani przez geny i
środowisko. Uświadamia, jak wiele zależy od nas, gdy aktywizujemy
w sobie inicjatywę- wtedy nie jesteśmy targani od przypadku do
przypadku. Podłoże do zmian to my sami kierujący się wewnętrznymi
impulsami, a nie zewnętrznym impasem.


Brak komentarzy:
Prześlij komentarz