Nastały czasy, w których konieczność korzystania z urządzeń elektronicznych pociągających nas do wirtualnej rzeczywistości, gdzie chłonny informacji umysł musi permanentnie odcedzać prawdę od kłamstwa, bałamuctwa, fałszu, odizolowała zjawisko wielogodzinnego wpatrywania się w ekran od przypadłości zwanej uzależnieniem.
Cyfryzacja dotyczy nie tylko aspektów życia dorosłych, a niebezpiecznie i bezpodstawnie wtargnęła do szkół i od najmłodszych kieruje segregacją komórek nerwowych i rozwojem mózgu na każdym etapie edukacji. Psychiatra i neurobiolog, Manfred, Spitzer, stanął po przeciwnej stronie znaczenia mediów na proces nauki i w książce pt. "Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci" przedstawił negatywne konsekwencje wystawiania umysłu na media. Podał również znamienne absurdy oraz błędy myślowe, naświetlił sponsorowane przez podmioty czerpiące korzyści ze sprzedaży sprzętu czy oprogramowania badania naukowe.

Przebywanie w przestrzeni portali społecznościowych, gier, filmów, stron niosących ogłupiające informacje i kradnące czas, jaki można byłoby poświęcić na czynności kształtujące pozytywne cechy oraz przydatne umiejętności pozwalające zachować świeżość umysłu i wywołujące uskrzydlające emocje warunkujące często poczucie sensu życia, sprowadzić można do metafory suchej studni, której dno usłane jest depresją, samotnością, niesprawnością umysłową, problemami zdrowotnymi.
Jednym z poważniejszych argumentów przemawiających za odcięciem dzieci od gier opierających się na przemocy, jest fakt, iż rzutuje to na zachowania w przyszłości- przemoc, autodestrukcję.
Odchodząc od kwestii negatywnych skutków pochłonięcia owocami mediów, Manfred Spitzer dzieli się z czytelnikiem niezaprzeczalnie ważną wiedzą neurobiologiczną, z której można wyciągnąć pouczające wnioski dla siebie. Nasz mózg codziennie poddany jest bodźcom, które pozostawiają ślady pamięciowe. Niektóre z nich sobie uświadamiamy, a niektóre trafiają do podświadomości. Cechą jednego z najważniejszych narządów jest jego neuroplastyczność, czyli podatność na notoryczne zmiany, roszady komórek tworzenie nowych połączeń, syntezę neurotransmiterów.
Ludzki mózg zawiera około 10 miliardów neuronów, a każdy z nich tworzy tysiące połączeń. Proces nauki to wzmacnianie sygnałów i kreowanie nowych koneksomów. Potencjał na geniusza tkwi w każdym z nas, a jego wyzwolenie wymaga mądrych wyborów, w jaki sposób spędzamy nasz czas.
Autor w swej książce "Cyfrowa demencja" serwuje nam przepis na sukces, szczęśliwe życie, satysfakcję, osiąganie celów i zdrowie, w tym umysłu. Polemizuje on z tymi, którzy otaczają aurą zalet szeroko pojęte media. Z przytoczonych informacji układają się niezbite dowody na szkodliwość nowoczesnych technologii, jeżeli wykorzystanie ich nie jest podparte umiarem i celowością.
Co czyni powyższą książkę przystępną i nietrudną w zrozumieniu? Manfred Spitzer ujawnia się jako erudyta, stosując błyskotliwy, inteligentny język. Nie brak na stronicach klarownych wyjaśnień, a przytoczone dane są niezwykle ciekawe i wolne od skomplikowanych, fachowych określeń. Trzeba mieć na względzie, że neurobiologia to dynamicznie rozwijająca się dziedzina nauki, a struktura i funkcjonowanie mózgu są nie mniej złożone niż Wszechświat pełen ciał niebieskich i zjawisk fizycznych ubieranych w zamącone wzory.
Bardzo interesująca książka. Warto wziąć pod uwagę treści w niej zawarte w pracy jako nauczyciel.
OdpowiedzUsuńDzięki za polecenie, sięgnę na pewno.
OdpowiedzUsuń